سفارش تبلیغ
صبا ویژن
اقصی

 

آخرین بخش فصلنامه «مطالعات تاریخی»، شماره 20 از انتشارات موسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی به معرفی سندهایی پیرامون فعالیتهای سیاسی، اقتصادی، و فرقه ای حبیب ثابت پرداخته که عیناً در زیر ملاحظه می کنید.

سند شماره 1

برگ خلاصه سابقه
1ـ مشخصات : حبیب ثابت
سن : 64 سال
تحصیلات : ندارد
شغل: کارفرمای شرکت فیروز ـ شیشه مینا ـ پپسی کولا و سهامدار جنرال طایر
تاریخ انتصاب: از سال 1331
حدود تقریبی میزان ثروت و دارایی: ــــــــ
سابقه اجتماعی : قبلاً مدتی راننده سردار فاخر حکمت، بعد در باغشاه مغازه تجاری داشته و نماینده ماشین استود و بیکر امریکا بوده
سابقه سیاسی: ندارد
2 ـ کارهای برجسته و فعالیتهایی که در زمان تصدی انجام داده و مقایسه با گذشته:
گسترش کارخانجات فوق
3 ـ نظر زیردستان و مردم از نظر خوشنام بودن: پول‌پرست ـ سودجو و شارلاتان
اعمال مدیریت: زدوبند و در مدیریت بسیار خشن است
حسن سلوک: ندارد
بدرفتاری: اصولاً در کار دیکتاتور و یکدنده است
صداقت و درستی: ندارد
نقاط ضعف : پول‌پرستی
نقاط برجسته: ندارد
4 ـ هرگونه اطلاعات دیگر

ادامه مطلب...

نوشته شده در شنبه 88/9/21ساعت 10:21 عصر توسط اقصی
نظرات دیگران()

روابط گروههاو رهبران بهائیت با دولت جدیدالتاسیس اسرائیل یکی از خصوصیات ویژه این تشکیلات و عوامل اختلاف و انشعاب رهبران آن را تشکیل می دهد.

از حدود یکصدوشصت سال پیش که با ظهور میرزا علی محمد باب، بابیگری در ایران آغاز شد و تا مدتها پس از آن که باب معدوم شد و گروههای دوگانه "ازلی" و " بهائی" در ایران تشکیل یافت، ایران مرکز اصلی و به اصطلاح کعبه آمال بهائیان بود. اما پس از تار و مار شدن بهائیان در ایران و تبعید و فرار رهبران آن به بغداد و استانبول و سرانجام به جزیره قبرس( میرزا یحیی صبح ازل) و گریختن پیروان میرزاحسینعلی بها به عکا، این کعبه آمال تغییر جهت داد. از آن پس حتی نام و عناوین رهبران بهائیت که تا امروز با میرزا و سید آغاز می شد به "افندی" که عنوان عثمانی بود تغییر شکل داد و می توان گفت مرکز ثقل بهائیت برای همیشه از ایران بریده شد و به ماورا مرزهای آن کشیده و تا زمانی که با مرگ چهارمین پیشوای بهائیان تشتت و تفرقه به حد نهائی خود نرسیده بود، ایران مرکزی فراموش شده، به شمار می رفت.

 (شوقی افندی)

علل حمایت شوقی افندی از تشکیل رژیم صهیونیستی:

در دوران رهبری شوقی افندی که مصادف با تشکیل حکومت اسرائیل بود، برای اولین بار نام " ارض اقدس" و "مشرق الاذکار" اصلی را از زبان او می شنویم. و این شاید به چند دلیل باشد، 1- بابیان و بهائیان به خاطر مخالفتهائی که در ایران با آن روبرو شده بودند و برخوردهای خونینی که با مسلمانان داشتند، با پیروان این آئین بیش از گروهها و دسته های دیگر کینه توزی می کردند و هنوز هم می کنند. بابیان و بهائیان توسل به زور را برای پذیرفتن آئین خویش منع کرده بودند، مگر در مورد مسلمانان که مال و جان و ناموس آنان را مباح اعلام کرده بودند و حتی آنان را شکنجه می دادند و به شهادت می رسانیدند.( گزارشات نماینده سیاسی انگلیس در ایران در زمان محمد علی شاه قاجار به وزیر خارجه انگلیس)

این امر البته می تواند به نوعی انتقامجوئی و کینه توزی توجیه شود.

2- پس از تشکیل حکومت اسرائیل، چهارمین پیشوای بهائیت درصدد بر آمد تا با استفاده از اختلافات دیرین مسلمانان و یهودیان، سرزمین اسرائیل را بعنوان مرکز اصلی و کعبه آمال بهائیان بپذیرد و دولت یهود را به صورت پناهگاه بلکه تکیه گاه جهانی این فرقه درآورد.

علل حمایت اسرائیل از بهائیت و تقویت آن :

1یکی از مظاهر دشمنی دیرین یهودیان نسبت به مسلمانان این بود که هر نیروی ضد اسلامی را مورد حمایت قرار می دادند، مخصوصا که سرزمین اسرائیل در محاصره کشورهای اسلامی قرار داشت( و هنوز هم دارد)، و شاید به همین سبب باشد که دولت اسرائیل یکی از اولین و موثرترین حکومتهایی بود که همراه با به رسمیت شناختن مذاهب و ادیان مختلف، مسلک بهائی را نیز به رسمیت شناخت و جز مذاهب رسمی مملکت خود قرار داد.

2-   هیچ تردیدی جلب سرمایه داران بزرگ  که بهائیان و مخصوصا رهبران این فرقه در راس آنها قرار داشتند و طبعا سرمایه های خود را در این سرزمین نوبنیاد به کار می انداختند، به سود حکومت جدید التاسیس اسرائیل بود. و چنین بود که این دولت جدید به بهائیان بخوبی روی خوش نشان داد و آنان را به سوی خود و سرمایه گذاری در سرزمین خود جلب کرد.

3-   اگر مجموعه این عوامل را به تدفین رهبران بهائی در این سرزمین بیافزائیم- که خود مرکز مقدسی برای بهائیان می شود و هرسال گروههای کثیری بهائی را با سرمایه های کلان و مخارج گزاف به سوی این سرزمین سرازیر می کند- به انگیزه تفاهم فوق العاده بهائیان و اسرائیلیان بیشتر و بهتر واقف می شویم.       

سند حمایت شوقی از تشکیل دولت اسرائیل:

تشکیل دولت اسرائیل نه تنها مورد تایید کامل بهائیان واقع شد بلکه چنانکه گفتیم چهارمین پیشوای بهائی از تاسیس حکومت مذکور استقبال کرد، وی در تلگراف 9 ژانویه 1951 خود می نویسد: " ... تحقیق به سنواتی که درباره تاسیس حکومت اسرائیل از فم مطهر شارع امرالهی و مرکز میثاق ( مقصود عبدالبها) صادر و حاکی از پیدایش ملت مستقلی در عرض اقدس پس از مضی دوهزار سال می باشد ...". شوقی ربانی پس از اینکه تاسیس دولت اسرائیل را صحیح و پیش بینی شده می داند، به شورای بین المللی بهائیان که خود به وجود آورده بود سه وظیفه مهم را توصیه می کند: اولین وظیفه پس از تاسیس دولت اسرائیل، ایجاد حسن رابطه با آن دولت است : " ... اول آنکه با اولیا حکومت اسرائیل ایجاد روابط نماید...". شوقی ربانی ایجاد رابطه را با دولت اسرائیل با ایجاد تشکیلات آتیه بهائیت مرتبط دانسته می نویسد : " ... ثالثا با اولیای کشوری در باب مسائل مربوطه به احوال شخصیه داخل مذاکره شود. و چون این شوری که نخستین موسسه بین المللی و اکنون در حال جنین است توسعه یابد عهده دار وظائف دیگری خواهد شد، و به مرور ایام به عنوان محکمه رسمی بهائی شناخته شده سپس به هیئتی مبدل می گردد که اعضایش از طریق انتخاب معین می شوند...".

شوقی ربانی برای اینکه محکمه رسمی بهائیت را مورد حمایت اسرائیل قرار دهد، شناخت و حقانیت دولت جدید التاسیس را اعلام کرده و ایجاد حسن رابطه را با این دولت توصیه می کند. وی همچنین طی نقشه ده ساله خود ضمن هدف بیست و چهارم، حمایت از دولت اسرائیل را بر همه دولتهای جهانی ترجیح داده و به بهائیان توصیه می کند که در تاسیس شعب محافل روحانی و ملی بهائیان فقط : " ... این گونه محافل را به وجود آورید". و در تشریح همین هدف، وقتی به بهائیان ممالک ایران، عراق، انگلستان و آلمان، تشکیل شعب محافل روحانی و ملی را توصیه می کند هیچگاه اشاره به رعایت قوانین و مقررات این ممالک نمی نماید.

به رسمیت شناختن بهائیت توسط دادستان دولت اسرائیل :

در مقابل این توصیه ها و به علت همکاری و شعفی که از تاسیس دولت اسرائیل در جهان بهائیت پیدا می شود، پرفسور نرمان نیویچ دادستان اسبق حکومت فلسطینی که یکی از شخصیتهای سیاسی و حقوقی دولت اسرائیل است و بهائیت را در ردیف سه دین " یهودی- مسلمانان – مسیحی " به رسمیت شناخته، چنین می نویسد : " ... اکنون فلسطین را نباید فی الحقیقه منحصرا سرزمین سه دیانت محسوب داشت، بلکه باید آن را مرکز و مقر چهار دیانت به شمار آورد، زیرا امر بهائی که مرکز آن حیفا و عکا است و این دو مدینه زیارتگاه پیروان آن است به درجه ای از پیشرفت و تقدم نائل گشته که مقام دیانت جهانی و بین المللی را احراز نموده است. و همان طور که نفوذ این آئین در سرزمین مذکور روز بروز رو به توسعه و انتشار است، در ایجاد حسن تفاهم و اتحاد بین المللی ادیان مختلفه عالم نیز عامل بسیار موثری به شمار می آید...".

منبع:  کتاب قرن بدیع قسمت چهارم ص162 به نقل از وبلاگ بهائیت و اسرائیل


نوشته شده در یکشنبه 88/9/15ساعت 7:13 عصر توسط اقصی
نظرات دیگران()


لیست کل یادداشت های این وبلاگ
مردم ایران در اوج تنفر پرچم اسرائیل را آتش کشیدند
قطعنامه های بین المللی در رابطه با فلسطین
فرایند فریب رهبران ساف طرح های صلح
طرح های صلح خاورمیانه قسمت دوم
طرح های صلح خاورمیانه قسمت اول
21 اتفاق مهم درفلسطین در دهه اول قرن 21
جبهه نجات ملی فلسطین جبهه انقاذ
حبیب ثابت
[عناوین آرشیوشده]